Wezwanie do osobistego stawienia się w urzędzie skarbowym w celu złożenia jakichś wyjaśnień jest z reguły stresujące, tym bardziej, jeśli doczytamy na końcu wezwania informację o możliwości nałożenia kary pieniężnej za niestawienie się w wyznaczonym terminie. Ponadto wezwanie wysłane listem poleconym zazwyczaj musimy odebrać na poczcie, ponieważ listonosz bardzo często przychodzi, kiedy jesteśmy w pracy, czy na zakupach. Aby ułatwić kontakt i przyspieszyć załatwienie sprawy przepisy dopuszczają wezwanie telefoniczne.
Na podstawie art. 160 § 1 Ordynacji podatkowej urzędnik skarbówki może zadzwonić bezpośrednio do podatnika jeżeli sprawa nie będzie wymagała formy pisemnej. Resort finansów wskazuje, że prawo dopuszcza taki kontakt, a Urzędy Skarbowe w całym kraju będą stosować jednolite zasady postępowania podczas nawiązania kontaktu z podatnikiem. Taka bezpośrednia rozmowa może przyspieszyć wymianę informacji, a co za tym idzie umożliwi szybkie i sprawne rozwiązanie prostych problemów. Obniży również koszty i stanie się standardem w kontaktach z fiskusem.
Telefoniczna forma kontaktu będzie traktowana priorytetowo zwłaszcza wtedy, gdy podatnik złożył podanie lub wniosek, w którym podał swój numer telefonu albo jeśli zasugerował taką formę kontaktu wpisując swój numer w zgłoszeniu identyfikacyjnym, lub zeznaniu rocznym. Ponadto urzędy mają dbać o to, aby posiadane dane kontaktowe były aktualne.
Wezwania telefoniczne mogą być stosowane między innymi wtedy gdy:
- chodzi o wyjaśnienie danej sprawy z podatnikiem (np. ustalenie kwestii porządkowych dla prowadzonej kontroli, w tym określenie numeru, pod którym należy kontaktować się z kontrolowanym),
- gdy podatnik nie złożył deklaracji lub jej korekty,
- podatnik popełnił w deklaracji błędy takie jak podanie nieaktualnego adresu, złe rozliczenie ulgi na dziecko, niezłożenie podpisu czy niewskazanie okresu jakiego dotyczy deklaracja.
W takich przypadkach urząd nie będzie prosił o wyjaśnienia na piśmie, a sprawa powinna się zakończyć sporządzeniem notatki służbowej lub adnotacją w aktach.
Z ostrożności także my powinniśmy zrobić sobie notatkę z przeprowadzonej z pracownikiem urzędu rozmowy telefonicznej, a zwłaszcza powinniśmy zapisać sobie imię i nazwisko rozmówcy oraz jakie nastąpiły ustalenia.
Należy podkreślić, że każde wezwanie telefoniczne czy pisemne musi spełniać określone wymogi formalne. Urzędnicy powinni w nim wskazać w jakim celu jesteśmy wzywani, czy należy stawić się osobiście lub przez pełnomocnika, czy też jeśli zajdzie taka potrzeba wyjaśnienia można złożyć na piśmie albo w formie dokumentu elektronicznego.
Jeżeli jednak podatnik nie zastosuje się w wyznaczonym terminie do ustaleń z rozmowy telefonicznej, otrzyma tradycyjne wezwanie na piśmie.
Mnie stresuje każdy kontakt z Urzędem Skarbowym…. Nie wiedziałem, że mogą zadzwonić aż w tylu sprawach! Dzięki za info. Zapraszam do siebie na bloga 🙂
Ja jednak nie jestem przekonana co do formy telefonicznej. Mam wrażenie, że będzie to wykorzystywane przeciwko danym osobom – łatwo jest zadzwonić tak o. Czy rozmowy są nagrywane, czy jest prowadzony jakiś rejestr, a co jeśli zmienimy numer albo zostanie nam skradziony telefon a nie zgłosimy tego na policje? Chyba jednak lepiej wysyłac listy, po które trzeba się pofatygować na poczte w przypadku awizo.
No przeciez głupio ponosić karę za to, że się nie było w domu… Bez przesady
Przeciez pisze, że dostanie zawiadomienie na piśmie. Takie, niedoczytanie 🙂